ForsideIværksættercasesSådan indsamlede vi 300.000 kroner til Ukraine

Sådan indsamlede vi 300.000 kroner til Ukraine

Her får du historien om, hvordan en flok venner og jeg på et par uger indsamlede 300.000 kroner til Røde Kors’ arbejde i Ukraine. Og det var uden at bede om donationer eller velgørenhed.

Jeg håber den kan inspirere dig, og få dig til at tænke over, om du selv har uudnyttede ressourcer i dit netværk.

Nogen gange skal man bare få ideen. Så kommer ressourcerne nærmest af sig selv.

Situationen i Ukraine

Det hele handler om den forfærdelige situation i Ukraine.

I første udkast til denne artikel fandt jeg et par billeder af sønderbombede bygninger fra Kharkiv for at understrege alvoren og behovet for at hjælpe.

Men vi kender jo alle historien.
Og vi ser billeder og video fra Ukraine hver dag.

Så her får du i stedet et billede af mig.

Så skal jeg nok komme til sagen efter et kort intermezzo.

Billedet er taget i 2008 i Presidio, lige uden for San Francisco. Det var dengang hovedkvarter for Lucasfilm, før de blev købt af Disney.

Det er for mig et smukt minde om en fantastisk rejse med gode venner og store oplevelser. En reminder om hvor trygt og godt de fleste af vi danskere har det.

Billedet kunne lige så godt have været fra Roskilde Festival eller en tur på Bornholm.

Pointen er, at vi alle fra tid til anden skal minde os selv om, hvor uhørt privilegerede vi er.

Danskerne hjælper til

Jeg tror det har være inspirerende for os alle at se, hvordan der bliver støttet op om at hjælpe ukrainerne som er blevet fordrevet fra deres hjemland.

Allerede et par dage efter invasionen gik min ven Philip i gang med at gennemgå hele familiens lager af tæpper, flyverdragter, sweatre og alle andre former for varmt tøj, som de kunne undvære.

Efter at børnene også havde været igennem alle skabene var det en imponerende mængde, der kunne doneres og sendes til Ukraine.

Der gik dog under en uge, før nødhjælpsorganisationerne meldte ud, at de nu ikke havde brug for mere tøj, flere tæpper eller andet habengut.

Nu var det penge, det drejede sig om.

Penge til at levere medicin, mad og andre fornødenheder til Ukraine.

Intet enkeltstående projekt imponerede mig mere end garnbutikken Knitting for Olive på Frederiksberg.

Allerede lørdag d. 26. februar (2 dage efter invasionen) lovede de simpelthen at donere hele omsætningen til Røde Kors.

Da kunderne hørte om dette gik salget amok, og de endte med at donere 1,8 mio.

Det kan vist ikke beskrives som andet end fantastisk.

Hvad gør man selv?

Jeg ligger ikke inde med 1,8 mio. kroner.
Og det var klart, at der ikke længere var brug for, at jeg ledte efter gammelt tøj, soveposer og tæpper.

Det normale udkomme ville være at jeg donerede et mindre beløb selv.
Jeg overvejede flere gange, hvilke alternativer der var, som kunne hjælpe mere end bare min egen donation.

Det er meget populært at man skal “tænke ud af boksen”. Men det er ikke min stærke side.

Jeg er bedre til at se på et bord af eksisterende LEGO-klodser, og så forsøge at sætte dem sammen på en ny måde.

Jeg konkluderede, at det ikke gav mening at forsøge at “starte min egen indsamling”.
Sandsynligvis ville de indsamlede beløb være penge, som var givet til nødhjælp under alle omstændigheder.

Jeg overvejede at sælge nogen konsulenttimer i bytte for donationer.
Men det blev meget hurtigt til et stort arbejde at få dem solgt, i forhold til hvad der ville komme ind.

Men hvad gør man så…

Løsning: Modellen fra Røde Kors
og Danmarks Indsamling

Jeg var forbi Røde Kors’ hjemmeside fredag d. 4. marts. Der kunne jeg se, at man som sponsor af deres erhvervsklub får lov at bruge deres materiale til markedsføring, og kan få omtale af sin virksomhed med et link til ens hjemmeside, hvis man donerer et større beløb.

Som Anders Fogh ville have sagt for 20 år siden: “Noget for noget”.

Jeg tænkte lidt videre og nåede frem til, at det nok er samme dynamik der gør sig gældende til de årlige TV-indsamlinger fra Danmarks indsamling.

Donationerne bliver vist løbende på skærmen, så de virksomheder der donerer får reklame retur for deres bidrag.

Sådan en model giver mening.

Den kan inspirere til nye bidrag, som ellers ikke var blevet doneret, fordi der er en modydelse tilknyttet.

Men nu er jeg jo ikke Røde Kors.

Og jeg har ikke noget TV program.

Rigtige venner…

…kan som bekendt ikke købes for penge. Ej heller kan de købes for guld.

Men som de fleste iværksættere nok har oplevet – så kan det rette netværk være mere værdifuldt end guld.

Med det i tankerne kontaktede jeg samme eftermiddag en flok af mine venner med velbesøgte hjemmesider. Jeg spurgte dem, om de ville donere omtale på deres hjemmesider til de virksomheder som betalte et bidrag til Ukraine.

Herefter gik det stærkt.

Henrik fra Pilanto meldte sig på 5 minutter.

Gün fra Creatrix skulle lige nå at læse min besked, så han tog hele 40 minutter om at melde klar.

Straks herefter var der positiv tilbagemelding fra Mads fra Nordskov Media.

Laust fra KH-Online skulle lige have lov at komme ind fra sneen før han straks bød ind.

På få timer var der dækket fuldt ind af hjemmesider. Men omtale af virksomhederne forudsætter også at nogen skriver de nødvendige artikler til hjemmesiderne.

Her kom Nicky fra Din Tekstforfatter og Mikkel fra Lokal-Seo straks med tilbud om at levere alle artiklerne gratis.

Projektet

Med alle de nødvendige ressourcer på plads, var der kun én opgave tilbage: At samle dem til et produkt som var attraktivt nok til at vi kunne få virksomheder til at købe det.

Målet var at efterligne Røde Kors og Danmarks indsamling ved at tilbyde køber en omtale af deres virksomhed i forbindelse med en donation til hjælpearbejdet i Ukraine og samtidig linke til deres hjemmeside.

Da vores hjemmesider naturligvis har langt mindre værdi end Røde Kors, og vi ikke kan tilbyde en reklame i bedste TV-sendetid, så var vi nødt til at fokusere på kvantitet. Ved at tilbyde omtale på 20 forskellige gode, velbesøgte hjemmesider skulle vi kunne konkurrere med mere etablerede alternativer.

Vi endte derfor med at tilbyde et produkt som inkluderede omtale på 20 forskellige hjemmesider, med et link til købers egen hjemmeside for 5.000 kroner.

Ambitionen var at sælge 20 af disse pakker for 100.000.

Og da vi ingen udgifter har, og selv lægger det fornødne arbejde, kunne hele beløbet gå til Røde Kors.

Resultatet – 300.000 direkte til Røde Kors

Vores tilbud blev lørdag formiddag slået op på et lukket forum for online markedsføring, og på Facebook.
Før dagen var omme havde vi allerede solgt 20 pakker og dermed rundet 100.000 kroner.

Vi blev hurtigt enige om at fortsætte med en runde 2, og forsøge at sælge 40 pakker.

Et par dage inde i den efterfølgende uge havde vi nået vores næste mål.

Det var tydeligt at salgskurven var ved at flade ud, men vi valgte alligevel at fortsætte med en pakke mere.

Det tog et par genopslag og yderligere en uge før vi endelig fik solgt de sidste pakker, og nåede op på 300.000 kroner.
Her valgte vi at sige stop, da markedet ser ud til at være mættet.

Over de sidste par uger har vi løbende betalt pengene ind til Røde Kors, i takt med at de er blevet indbetalt til os.

Der er stadig et par udestående fakturaer, men i løbet af den kommende uge, skulle vi gerne have sendt samtlige 300.000 kroner til nødhjælpsarbejdet i Ukraine.

Og det eneste det har kostet os, er de timer vi har lagt i projektet.

Liste over bidragsydere

Her kan du se en komplet liste over de virksomheder som valgte at støtte op om vores projekt.

Vi sender en tak til dem alle.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Must Read

ANNONCE