Jeg har længe glædet mig til at kunne præsentere burgerconnoisseur og fast Refugadeltager Emil Blücher her på bloggen
Emil har i en ganske ung alder haft en alsidig karriere som iværksætter. Videoproducent, byrådsmedlem, SEO konsulent, webshopejer og aktivist mod Enhedslisten. Det var dog først da han fandt sin sande passion – rengøring – at det hele faldt på plads.
I denne artikel har jeg lokket ham til at fortælle langt mere end han burde om hvordan man kan vækste sin webshop gennem SEO for meget små midler. Læs grundigt, der falder guldkorn af til højre og venstre.
På HUMA.dk sælger vi rengøringsartikler, rengøringsmidler, papirvarer og tæt på alt andet man bruger i forbindelse med rengøring.
Men vi er ikke som vores konkurrenter. Størstedelen af vores trafik, får vi nemlig ved hjælp af SEO.
…og det sidste år, har vi øget vores mængde af “gratis” trafik fra Google med 650% mellem september 2015 og september 2016.
Sådan en stigning kommer ikke af sig selv. I denne artikel, løfter jeg derfor sløret for nogle af de ting, som vi helt konkret har arbejdet på for at øge vores trafikmængde.
“Vi har snydt lidt i forvejen”
Kokken på TV gør det, og jeg gør det også… snyder lidt i forvejen.
HUMA blev lanceret i slutningen af maj 2015, men allerede første dag at shoppen gik live, havde vi de første organiske placeringer i hus. Flere måneder inden at shoppen gik i luften, var vi nemlig begyndt at så småt at fylde tekstindhold på domænet. Udover dette, havde vi lavet en håndfuld links til hjemmesiden. Hermed fik vi vores indhold indekseret, og sikrede samtidig, at de links vi fik det første stykke tid, kom med naturlig tidsforskydning.
Jeg har skrevet et helt blogindlæg om tricket her, og hvad vi har fået ud af det. Du finder det på: http://emil-blucher.dk/blog/faa-den-bedste-start/
Tilbage til de 650%…
Selvom at der var fornuftigt med trafik fra start på HUMA.dk, ser det endnu bedre ud den dag i dag. Vi har nemlig langt fra stoppet vores SEO-arbejde siden hen, og det giver pote den dag i dag.
De vigtigste faktorer for denne eksponentielle vækst, er med stor sandsynlighed at vi har:
- Udvidet antallet af produktkategorier, produkter og blogindlæg markant (uddybes nærmere nedenfor)
- Optjent troværdighed hos Google fordi at vi er blevet “ældre”
- Skabt en bedre brugeroplevelse som gør at besøgende opholder sig længere tid på vores website
- Fået flere backlinks i perioden
Content vs. links – lidt om valg af strategi
Ud af punkterne ovenfor er der ingen tvivl, om at vores content har gjort en enorm forskel. Dette leder mig over til en udpræget SEO-myte.
…nemlig at man uden problem kan lave tigerspring, udelukkende ved hjælp af linkbuilding.
Og nej, den modsatte lejr, som påstår at content alene gør forskellen, er ligeledes forkerte på den.
Sagen er nemlig den, at du er nødt til at have noget ordentligt tekstindhold, som Google kan gufle, og samtidig nogle links som kan vise Google, at det faktisk ikke er noget helt dumt noget, som du skriver om.
Hos HUMA har vi i et stykke tid haft branchens uden tvivl stærkeste linkprofil. Men sammenlignet med mange andre brancher som er mere konkurrenceprægede, er det ikke fordi at vores linkprofil er ekstraordinær stærk. I vores tilfælde er strategien derfor primært at udvide med nye undersider, og så styrke de eksisterende undersider gennem interne links. Der kan godt gå en del uger mellem at vi laver linkbuilding, hvorfor vores linkbuilding for tiden har karakter af vedligeholdelsesarbejde.
Taktikken her fungerer godt for os, fordi der ikke er mange “tunge” søgeord i vores branche, men et væld af long tail søgeord. Vi har kun keywordtracking på 78 søgeord. Heraf har blot 6 af søgeordene 1000 søgninger eller derover, hvoraf vi aktuelt kun arbejder målrettet på at ranke på et af disse søgeord. Havde vi i stedet været i en branche med mange “tunge” søgeord, og en hård konkurencesituation, havde vi alt andet lige skulle bruge langt flere kræfter på linkbuilding.
Tekstindhold på webshops i praksis
Du har sikkert hørt før, at tekst herunder tekstlængde er et utrolig vigtigt parameter i forhold til søgemaskiner. Men hvad mange ikke ved, er faktisk at placeringen og synligheden af din tekst, også spiller en rigtig stor rolle.
Hvad jeg siger nu, er ikke nogen ny ting. Som gammel SEO-konsulent, har nemlig jeg lavet lukkede test af betydningen af teksters placering på en underside, for flere år siden – og tendensen var den samme dengang som nu: Prøver du at gemme din tekst væk fra Google, så tillægger Google den mærkbart mindre værdi.
Men hvad mener jeg med at gemme tekst væk?
Her refererer jeg selvfølgelig ikke til åbenud latterlige forsøg på at skjule tekst, ved hjælp af usynlig tekst, og andre teknikker (som virkede glimrende for 10 år siden).
Nej, her snakker jeg faktisk om ting såsom at:
- Vise dine produkter i kategorierne som det første, og din kategoribeskrivelse helt nede i bunden af siden
- Placere tekst bag “tabs” som man skal folde ud for at læse teksten
- Have SEO-tekst stående med så lille en skriftstørrelse, at almindelige mennesker ikke orker at læse den
Særligt det første punkt, er en fejl som alt for mange webshops begår. Google er nemlig ikke dummere, end at de godt kan se, hvis du konsekvent aldrig viser dine tekststykker “above the fold”. For hvor relevant er din tekst egentlig for de besøgende som Google sender til dig, hvis du ikke engang viser teksten tydeligt nok, til at dine almindelige besøgende skal læse teksterne?
Af denne årsag, arbejder vi i HUMA på at have en overskrift og en kort kategoribeskrivelse, som vises “above the fold” i vores kategorier. Teksten her hjælper både vores besøgende på vej, og viser samtidig Google, hvad vores underside handler om. Herefter kommer vores produkter, for så at vise vores lange kategoribeskrivelse. På forsiden af webshoppen, har vi desuden gjort brug af nøjagtigt samme opbygningsmetode.
Gode tekster er win-win!
Udover vores kategoritekster (som er optimeret mod hovedparten af de søgeord som vi aktivt arbejder med), bruger vi ligeledes mange ressourcer på at skrive gode produkttekster.
Dette medfører en ikke ubetydelig mængde long tail trafik, både på søgninger efter de konkrete produktnavne, men ligeledes relaterede søgeordtryk som vi ubevidst kommer til at nævne i løbet af produktteksterne.
Men udover long tail trafikken, er der en række sidegevinster, ved at vi prioriter gode produkttekster i vores webshop:
- Vores hjemmeside har mere “kød på” samlet set, hvilket er et kvalitetstegn for Google
- Vores kundeservice spares for en del henvendelser, når kunderne selv kan få svar på hovedparten af deres spørgsmål
- Vores konvertering er højere, da ikke alle kunder orker at ringe eller skrive til kundeservice
- Antallet af fejlbestillinger minimeres, da kunderne ikke i samme grad kommer til at købe produkter som ikke passer sammen, eller produkter som ikke kan løse en specifik opgave
- At vi er bedre stillet i forhold til at få trigget relevante Google Shopping-annoncer når vi arbejder med PPC-annoncering
Når det er sagt, så kræver det også ressourcer at skrive produkttekster i stil med dem vi gør. Vi har derfor testet, hvor lange vores produkttekster egentlig skal være, såvel for at ranke, som for at hjælpe vores kunder.
Dette har ført til at vi differentierer længden af vores produkttekster ud fra parametre såsom:
- SEO-mæssig konkurrence når man søger efter produktnavnet
- Om vi er lagerførende på produktet eller ej
- Hvor mange salg vi forventer på produktet
Dette betyder, at visse produkter udelukkende oprettes med en “kort produkttekst” – altså den tekst vi viser lige over vores pristabel. Produkter som kræver mere kærlighed, får derimod også en lang produkttekst – i enkelte tilfælde helt op til 1000 ord.
Finder vi ud af at vi har fornuftigt med salg på specifikt produkt, uden at ranke specielt godt på produktnavnet på Google, er det derfor ikke unormalt at vi senere hen udvider med en “lang produkttekst”. Simpelthen fordi at en længere tekst alt andet lige, vil have en større tendens til at ranke på Google.
Er du lidt mere heldig end os, kan det være at du kan outsource arbejdet omkring produkttekster til en ekstern tekstforfatter. I vores tilfælde kommer produkterne ofte blot uden produkttekst fra leverandøren, hvilket betyder at der tæt på intet er tage udgangspunkt i, når man skal beskrive de enkelte produkter.
Når linkbuilding genererer trafik
Udover de 650% i stigning på vores organisk søgetrafik, er der faktisk også en del afledt trafik af vores SEO-arbejde. Sagen er nemlig den, at vi har en række satellit-hjemmesider, som vi primært bruger til linkbuilding.
Et eksempel på en sådan hjemmeside, kunne være toiletsten.dk. Her folk læse om hvordan man fjerner kalk i toilettet. Siden her linker videre til HUMA.dk, hvilket giver os et par gode og relevante links til vores hjemmeside.
Men da sidens indhold også er relevant for de besøgende, (og ikke blot spam), så sker det faktisk ofte, at vores linkbuildingsites ranker godt på Google. Dette betyder også at rigtige mennesker kigger forbi vores satellitsites, og at folk dermed klikker videre til vores webshop fra disse sites.
Da grafen ovenfor udelukkende viser organisk søgetrafik, og ikke refererende trafik, er denne trafik en “ekstra” positiv sidegevinst ved SEO-arbejdet.
Duplicate Content, konverteringsoptimering og interne links
Udover at skrive gode kategori- og produkttekster, samt at foretage løbende linkbuilding, har vi en række andre fokusområder ift. SEO.
1: Fokus på teknisk SEO
Lige siden at vi lancerede hjemmesiden, har vi haft fokus på teknisk SEO. Dette indbefatter blandt andet, at vi effektivt lukker af for undersider uden noget egentligt indhold, samt indhold som går på tværs af flere forskellige undersider (intern duplicate content).
Jeg kan varmt anbefale værktøjet Siteliner, til at tjekke for blandt andet intern Duplicate Content og døde links.
2: Ekstern Duplicate Content
Som bekendt er Google ikke vilde med at forskellige websites bruger den samme webtekst. Dette er hovedårsagen til, at vi skriver vores tekster fra bunden af.
Desværre er alle ikke lige så flittige som os. Derfor gør vi brug af værktøjer som eksempelvis Copyscape, til at sikre at vi opdager, hvis andre websites stjæler vores indhold.
3: Søgeordsanalyse
Én ting er at finde de rette søgeord, som man gerne vil ranke på, en anden er få sine søgeord til at ranke. Sidstnævnte ting, kræver at man lægger en klar plan, for hvilke undersider som skal ranke på de enkelte søgeord. Bruger man nemlig blot sine søgeord på tværs af hele sin hjemmeside, vil Google ikke få et klart signal om hvilken underside som handler mest om et givent søgeord.
Alt andet lige, vil det betyde, at Google hellere vil sende den besøgende over til din konkurrent, såfremt vedkommende har en underside som er mere “klar i spyttet” i forhold til det enkelte søgeord.
Vil du læse mere om denne problematik, betegnes dette som “søgeordskanibalisme”.
4: Fokus på en brugervenlig hjemmeside
Udover at en god konverteringsrate er god for din bundlinje, kan den også have en afsmittende effekt på din SEO.
Hele Googles forretningsgrundlag, går nemlig på at sende sine besøgende ind til de mest relevante websites.
Hvor Google i “gamle dage” derfor udelukkende så på “faktuelle” ting såsom søgeordstæthed, tekstlænge og antallet af indgående links, er de i stigende grad begyndt at kigge almindelige mennesker over skulderen, for at se hvordan de reagerer på de enkelte hjemmesider.
Google kan teoretisk trække data fra disse kanaler:
- Sammenligne hvor lang tid der går fra en besøgende klikker på et resultat på Google, til at de evt. går tilbage igen, for at se på et andet søgeresultat
- Trække data fra hjemmesider som gør brug af Google Analytics
- Trække data fra brugere som har Google Toolbar installeret i deres browser (meget udbredt historisk set)
- Trække data fra alle som gør brug af Google Chrome på deres computer og på deres telefoner
Hvilke kanaler som de bruger i praksis, er der ikke noget endegyldigt svar på – men vi ved med sikkerhed, at Google gør aktivt brug af brugerdata ifm. ranking af websites
Når vi arbejder på at forbedre vores brugervenlighed, skulle det derfor gerne resultere i en lavere “bounce rate” og en længere besøgstid, hvilket Google vil kunne se.
5: Interne links
Spørger du mig, er intern linkbuilding en af de absolut mest oversete områder inden for SEO. Jeg nemlig flere gange set eksempler på, at websites i meget konkurrenceprægede brancher, er sprunget adskillige pladser frem, udelukkende fordi at man har tilrettet den interne linkstruktur.
I praksis betyder det at vi gør følgende:
- Benytter brødkrummestier (breadcrumbs)
- Har relaterede produkter på vores produktblade
- Laver manuelle interne links i kategori- og produkttekster med naturlige ankertekster
- Har et manuelt HTML-sitemap som vi løbende vedligeholder
- Har en blok med vores nyeste produkter på forsiden, således at nye produkter indekseres hurtigt
Læs mere om intern linkbuilding i blogindlægget her
SEO er ikke noget man sætter flueben ved
Selvom at vores besøgstal er stigende, er SEO ikke noget som vi pludselig stopper med at arbejde på. SEO for dig som har en webshop, er nemlig en ongoing process, rettere end en enkeltopgave som du kan tjekke af på din to do liste.
Vi har derfor stadig enkeltsøgeord såsom håndsprit eller gulvvaskemaskiner som vi kan optimere målrettet på – eksempelvis ved at omskrive teksterne, og bygge indgående links til. Vi har dog også en række generelle ting, som kan forbedres på tværs af hele hjemmesiden. Sidstnævnte optimeringspotentiale, regner vi med at indfri en god del af, i forbindelse med at vi skifter til en ny webshopplatform.
Vores nye design skulle gerne øge brugervenligheden, samtidig med on-page parametre såsom website hastighed og det at køre via et SSL-certifikat, er noget som vi får set på i samme forbindelse.
Jeg håber meget at dette indlæg har kunne give lidt inspiration, til hvordan du selv kan udføre god SEO på din webshop.