CSR websites har i mange år været brugt til linkbuilding i Danmark.
Fra ingenco2 og minecookies til en kæmpe underskov at mere eller mindre tvivlsomme CSR initiativer.
I denne artikel finder du en oversigt over en lang række CSR sites som benyttes til linkbuilding.
[Full disclosure: jeg driver selv flere af denne slags hjemmesider]
Samtidig får du den fulde historie om hvad CSR sider er og hvordan de kan (og ikke kan) benyttes som en del af din linkprofil.
TL;DR
Hvis du ikke gider læse alt om CSR sider, så er her den korte opsummering:
De fleste tilgængelige CSR sider som du kan bruge til linkbuilding er af tvivlsom kvalitet og er skabt alene som linkbuilding projekter, uden andet formål. Der er en lang række grunde til at deres linkbuilding værdi er langt mindre end man umiddelbart skulle tro, hvis man kun ser på metrikker som Ahrefs DR. og adskillige af dem nærmer sig decideret svindel.
Når det er sagt, så drejer det hele sig om hvad dine alternativer er.
Hvis du har gode muligheder for at få autoritative og relevante links, så er CSR sider ligegyldige.
Men hvis du har svært ved at finde gode linkmuligheder, så kan CSR sider være en hurtig og simpel løsning.
Og selvom de fleste CSR links er gensidige mellem to websites, så er de ikke uden værdi.
Hvad er CSR sider?
CSR står for Corporate Social Responsibility, på dansk også kendt som virksomheders samfundsansvar. Det handler om, at virksomheder skal tage ansvar for deres påvirkning på samfundet og miljøet, udover deres primære formål om at skabe økonomisk værdi. Dette kan inkludere at tage hensyn til medarbejdernes rettigheder og trivsel, at reducere virksomhedens miljøpåvirkning og at bidrage positivt til lokalsamfundet og samfundet som helhed.
Målet med CSR er at skabe en mere bæredygtig og ansvarlig forretningspraksis.
For at gøre det hele lettere, benytter jeg herefter betegnelsen CSR sider for alle den type sider, uanset om de teknisk set falder ind under CSR definitionen.
Ægte CSR sider og rene linkprojekter
Går vi 10 års tid tilbage opstod muligheden for at man kunne donere til nogen af de historisk store velgørende foreninger, og som modydelse få lov til at benytte deres logo på sin hjemmeside og få et link tilbage fra deres liste over donorer. Det gav god mening da de store foreninger havde meget stærke linkprofiler og meget få udgående links. Et link fra en af disse foreninger blev ofte betragtet som et godt køb for de 5-10.000 kroner om året det koster. I en lang periode var det en almindeligt brugt metode for bureauer der arbejdede for kunder med store budgetter.
Der opstod også mærkeordninger som var helt nystartede og rent webbaserede. Herunder fx. Ingenco2.dk som giver ret til at benytte deres logo, mod at man betaler det som svarer til CO2 udledningen fra ens website, så de kan kompensere for den udledning. Minecookies.org er gratis, men kræver at man har en cookie politik tilgængelig, og at man linker tilbage til deres hjemmeside. Det blev hurtigt en populært måde at få et (på papiret) stærkt link ganske gratis.
i 2016 fik et SEO bureau i Roskilde den gode ide at starte en gratis mærkeordning (miljoevenlig-pakning.dk), som et PR/linkbuilding projekt for en af deres kunder. Konceptet var at lade webshops benytte mærket som dokumentation for at de benyttede miljøvenlig indpakning mod at de linkede tilbage til mærkesiden. På den måde opbyggede de en meget stærk linkprofil til mærkesiden.
Siden er det gået slag i slag, og modellen fra miljoevenlig-pakning.dk har inspireret en lang række CSR projekter. I stigende grad er de gået fra at være borderline seriøse til at være det rene front for linkbuilding projekter. Emnerne for de enkelte sider er blevet mere og mere kreative og har ikke længere nogen tilknytning til CSR projekter eller principper om at gøre vores verden til et bedre sted.
For nogen drejer det sig basalt set blot om at link imellem egne sider på en nogenlunde plausibel måde. I andre tilfælde er princippet at man kan få hundredvis af hjemmesider til at linke til CSR siden, og så kan man som SEO bureau linke fra siden til sine egne kunder. i de værste tilfælde forsøger nogen at sælge “medlemskaber” til et fiktivt godgørende formål.
Fra den ene ende af skalaen til den anden vil jeg tro at der findes mindst 100 af denne type CSR projekter i Danmark.
Langt de fleste er lavet alene med henblik på linkbuilding, og det er min vurdering, at stort set alle som benytter dem ganske udmærket er klar over det. Der er altså som udgangspunkt ikke tale om at nogen bliver snydt ved at tilmelde sig de forskellige CSR mærker.
Hvordan ser et CSR website ud?
Langt de fleste CSR websites kan kendes på deres fællestræk:
- En forside som forklarer om et eller andet godt (eller mindre godt) initiativ
- Muligheden for at tilmelde sig ved at man visere deres logo på sin hjemmeside, og linker tilbage til CSR hjemmesiden.
- En deltagerliste hvor alle websites som linker til CSR siden har et link tilbage til deres egen hjemmeside.
Er links fra CSR sider gode?
Hele ideen med linkbuilding er naturligvis at styrke sin hjemmesides autoritet i søgemaskinernes øjne.
Så det afgørende for om CSR sider har værdi for dig som hjemmesideejer er om den linkjuice de sender til dig kan hjælpe med at få bedre placeringer i Google. Spørgsmålet er så om det virker.
Heldigvis har jeg analyseret hundredevis af hjemmesider som har helt eller delvist opbygget deres linkprofil ved hjælp af CSR sider. Så jeg har en relativt fornuftig indsigt i hvordan de virker.
Det korte svar
Det korte svar er: NEJ
Links fra CSR sider kan ikke betegnes som gode links i nogen meningsfuld sammenhæng.
Jeg skal nok komme ind på nogen af forklaringerne nedenfor, men som de siger på den anden side af vandet:
“the proof of the pudding is in the eating”. Med andre ord – hvor godt ranker de kendte CSR sider selv.
Hvis du søger på ordet “cookies” i Danmark, er minecookies.org ikke på side 1. Og det er ellers på papiret en af Danmarks allerstærkeste hjemmesider, målt på indgående links. Hvis du ser på miljoevenlig-pakning.dk, så er den nu blevet til en webshop, og burde have alle muligheder for at ranke godt på de produkter de sælger. Men det gør de ikke.
I SEO branchen er det blevet en dårlig vane at købe/bytte/outreache links på basis af Ahrefs Domain Rating (DR). På papiret er miljoevenlig-pakning.dk og bt.dk lige stærke hjemmesider med DR 78 – hvilket er meget højt for danske websites.
Det afspejler sig bare ikke i hvor meget trafik de får:

Jeg har massevis af lignende eksempler på at CSR websites ikke ranker i nærheden af hvad de burde gøre, hvis de fik værdi for alle de indgående links de har.
Men hvorfor ranker de ikke bedre?
Der er mange grunde til at CSR sider ikke ranker så godt som deres link metrikker umiddelbart kunne forlede til:
Gensidige links
Links fra CSR sider kræver typisk at man linker retur til siden. Værdien af en CSR side kommer jo af at der er mange hundrede (eller tusinder) sider som linker til den. Langt størstedelen af de hjemmesider der linker ind til siden får altså et link retur fra siden.
Linkbytte var en af de allerførste linkbuilding strategier fra omkring årtusindeskiftet, og Google meldte ret hurtigt ud at links frem og tilbage mellem to websites ikke giver værdi. Og så holdt de fleste op med at linke frem og tilbage til hinanden.
Placering og type af links
Selv en SEO noob ved, at et godt link er in-content fra en side med et emne som er relevant for den modtagende side. Dertil kommer at det gerne skal være langt oppe i sitemap hierarkiet på den linkende side og med relevant ankertekst.
De fleste indgående links til CSR sider opfylder ikke nogen af disse betingelser. Normalt kommer linket fra et billede i form af CSR projektets logo, uden ankertekst som kan give kontekst for linket. Derudover er det typisk placeret i en footer, sidebar, eller en fjern underside med en masse andre CSR logoer. Der er altså i høj grad tale om links med begrænset linkværdi og meget lidt relevans.
IP adresser og C-klasser
Når nogen får smag for at benytte CSR sider til linkbuilding, så er det sjældent kun en enkelt side de tilmelder. Hvis nogen har 50 hjemmesider og gerne vil have links til dem alle, så bliver de alle tilmeldt. Og hvis alle de 50 hjemmesider ligger på samme server, vil de typisk have samme IP adresse. Så selvom det kan se pænt ud at der er 50 linkende domæner, så repræsenterer det altså kun 1 IP adresse som sender links. Det kan Google godt se.
Men giver det så overhovedet mening at bruge CSR sider til linkbuilding?
Nu skal vi jo ikke smide den berømte baby ud med badevandet.
Vi har konstateret at et link fra en CSR side ikke har den værdi som man kunne tro, hvis man blot ser på link metrikker fra SEMRush eller Ahrefs. Men det er jo sådan set ikke det der er spørgsmålet. Vi skal blot forholde os til om et CSR link har en værdi som gør at det kan svare sig at anskaffe det.
Den del er heldigvis ret let at teste. Du tager et website som ligger stabilt i SERP, og sende så 10-20 gensidige links til det. Hvis rankings stiger kan man konkludere at de pågældende links har værdi. I hvert fald når man har gentaget eksperimentet så mange gange at det er statistisk signifikant – og det har jeg.
Jeg har også set massevis af eksempler på sider som ranker højere end de ville gøre uden links, alene med gensidige links til og fra CSR sider. Det giver trods alt noget at have links fra en masse forskellige domæner og IP adresser, selvom det er “dårlige” links og med link retur. Jeg kender til en del websites som ranker på side 1 for kommercielle søgeord med 1000-2000 månedlige søgninger alene ved hjælp af gratis CSR sider.
Så selvom gensidige links fra CSR sider ikke er gode – så er de ikke uden værdi. Det er i øvrigt ved flere lejlighed testet at gensidige links giver værdi, til trods for at Google ihærdigt har påstået det modsatte i rigtig mange år. Så resultatet er egentlig ikke så mærkeligt.
Skal jeg så bare gå i gang?
Is på, Batman.
Det vil nok være et godt sted lige at minde om at en divers linkprofil er blandt de vigtigste gode ting du kan gøre for din hjemmeside. Links fra CSR sider bør altså indgå i din linkprofil efter nøje overvejelser om hvad du ellers har af links.
Og så vil jeg ikke undlade at bringe en sidste udfordring på banen.
Langt størstedelen af de CSR sider jeg har fundet til nedenstående oversigt er rene linkprojekter, som ikke foregiver at være noget de ikke er. De skriver måske nok en masse ligegyldigheder om bedre miljø og grøn omstilling på forsiden, men det er tydeligt at de ikke lover noget som de ikke holder.
Men der er nogen sider, som i min optik beskriver deres “projekter” i så positive vendinger, at læseren kan forledes til at tro, at de rent faktisk er en godgørende organisation eller en certificeringsordning. Der er nok en (minimal) risiko for at man en dag kunne løbe ind i en mindre shitstorm ved at benytte disse mærker aktivt.
Hvis en af dine kunder ser at du støtter et grønt initiativ, som lover at rense havene for plastik eller redde kongeørnene fra at uddø mod en årlig betaling, så vil det måske ikke se så kønt ud, hvis der blot sidder en smart SEO-gut og køber Möet for pengene. Så længe man ikke lover noget for den betaling der eventuelt er, så ser jeg det ikke som noget stort problem. Det er først uetisk når medlemmerne markedsfører sig på deres egen side med at de deltager i godgørende formål og viser de mange badges som tegn på at de donerer til gode formål – hvis pengene går til noget helt andet.
Så det er måske lige en ide værd at læse hjemmesiden igennem hurtigt, for at se om du kan stå inde for det de lover.
Kan det betale sig med betalt linkbuilding på CSR sider?
Indtil videre har jeg fokuseret på muligheden for at benytte de gratis muligheder for at få et link, mod at man selv giver et link retur. Men for de CSR sider hvor man også kan købe sig til links, uden at skulle linke retur, stiller situationen sig naturligvis lidt anderledes.
Vi er nødt til at se på de forskellige muligheder separat, baseret på hvad vi ved om CSR sider fra ovenstående gennemgang.
Betaling for at være på deltagerlisten
Betaling for at være optaget på en deltagerliste giver kun i få tilfælde mening. Hvis siden i øvrigt fungerer ved at alle linker gensidigt giver det næppe mening at betale samtidig. CSR siden har jo kun den linkjuice medlemssiderne sender, så hvis de derudover skal betale for at være med, så er der ikke balance i regnskabet.
Kan du derimod betale for at blive optaget på deltagerlisten, uden at skulle linke retur, så kan det give mening. du skal bare være opmærksom på at dit link typisk vil indgå uden relevant kontekst for dit website, og sammen med links til hundredvis af andre (sandsynligvis helt irrelevante) hjemmesider. Det er altså ikke et link du skal betale dyrt for, selvom CSR siden ser fin ud i Ahrefs.
Betaling for forsidelinks
Nærmest pr. definition vil alle indgående links til en CSR side gå til forsiden. Der er derfor også langt større værdi i at få et link direkte fra forsiden, end at være et blandt 500-1000 websites på en underside med deltagere. Der kan altså være fornuftig værdi i at købe et forsidelink fra en CSR side. Særligt hvis der ikke er for mange udgående links fra forsiden. og så skal det helst være i selve indholdet, og ikke fra footer eller sidebar.
Betaling for artikellinks
Min erfaring har været at et artikellink fra en CSR sider har effekt i omegnen af hvad et fornuftigt PBN link vil give.
Det er absolut linkbuilding som virker, men hvis man har en ide om at CSR artikler svarer til high-end advertorials på en super stærk side med meget få udgående links, så bliver man skuffet. Igen skal man huske på at der muligvis er skyhøj Ahrefs DR, tusinde linkende domæner, og meget få udgående links (de fleste kommer jo fra én side med deltagere). Men de indgående links er til gengæld af lavere kvalitet, så et DR 70 site skal måske sammenlignes med et DR 25 PBN site.
Spørgsmål og erfaringer i kommentarsporet
Har du selv erfaringer med at benytte CSR sider til din linkbuilding så håber jeg du vil dele dem i en kommentar nedenfor. Særligt hvis dine erfaringer er anderledes end hvad jeg har oplevet – på godt eller ondt.
Og spørgsmål er naturligvis også velkomne.
Oversigt over GRATIS CSR sider
wdt_ID | CSR side | URL | Ahrefs DR | Pris | Noter |
---|---|---|---|---|---|
18 | Vi er grønne | https://viergroenne.dk/ | 71 | GRATIS | |
19 | Arbejdsmiljøfokus | https://arbejdsmiljoefokus.dk/ | 69 | GRATIS | |
20 | Grønt ansvar | https://groentansvar.dk/ | 68 | GRATIS | |
21 | God arbejdsplads | https://godarbejdsplads.dk/ | 67 | GRATIS | |
22 | Digital virksomhed | https://digital-virksomhed.dk/ | 67 | GRATIS | |
23 | Medarbejderfokus | https://medarbejderfokus.dk/ | 69 | GRATIS | |
24 | Vand og natur | https://www.vandognatur.dk/ | 70 | GRATIS | |
25 | Sikker browsing | https://sikkerbrowsing.dk/ | 70 | GRATIS | |
26 | Arbejdsmiljø mærket | https://arbejdsmiljoe-maerket.dk/ | 70 | GRATIS | |
27 | SSL mærket | https://ssl-maerket.dk/ | 69 | GRATIS | |
28 | Grønne tanker | https://groenne.dk/ | 70 | GRATIS | |
29 | Miljøvenlig pakning | https://miljoevenlig-pakning.dk/ | 78 | GRATIS | Langsom godkendelse |
30 | Minecookies | https://minecookies.org/ | 90 | GRATIS | Krav til indsat mærke og cookie politik |
31 | Plastik Nej Tak | https://plastiknejtak.dk/ | 71 | GRATIS | |
32 | Online-tryghed | https://online-tryghed.dk/ | 68 | GRATIS | Krav om CVR, SSL + cookie politik |
33 | Reklamer Nej Tak | https://reklamer-nej-tak.dk/ | 49 | GRATIS | Krav om CVR |
34 | Folkelisten | https://folkelisten.dk/ | 43 | GRATIS | Krav om CVR |
35 | Greenmindset | https://greenmindset.dk/ | 44 | GRATIS | Krav om CVR |
CSR side | URL | Ahrefs DR | Pris | Noter |
Oversigt over BETALTE CSR sider
wdt_ID | CSR side | URL | Domain Rating | Årlig pris | Noter |
---|---|---|---|---|---|
1 | GDPR mærket | https://gdpr-maerket.dk/ | 63 | DKK 199 - 399 | |
2 | Stop spam | https://stopspam.dk/ | 64 | DKK 750 | |
3 | Stop plastikspild | https://stopplastikspild.dk/ | 57 | DKK 795 | Gratis første år |
4 | No CO2 | https://noco2.dk/ | 55 | DKK 399 | |
5 | CO2 neutralt website | https://www.ingenco2.dk/ | 80 | Fra DKK 1764 | |
6 | Ungdommens Røde Kors | https://urk.dk/bliv-ungplus-partner | 60 | Fra DKK 3000 | |
7 | Biprojektet | https://www.biprojektet.dk/ | 11 | DKK 749 | Smagsprøver på honning |
8 | A Better Ocean | https://abetterocean.com/ | 25 | Fra EUR 480 | |
9 | CO2 Stream | https://co2stream.dk/ | 61 | DKK 840 | |
10 | Projekt Clean Ocean | https://www.cleanocean.dk/ | 40 | DKK 299 | |
11 | CSR fonden | https://csrfonden.dk/ | 36 | Fra DKK 1000 | |
12 | CSR mærket | https://csr-maerket.dk/ | 68 | DKK 300 | |
13 | Sundt arbejdsmiljø | https://sundtarbejdsmiljo.dk | 62 | DKK 299 | |
14 | Stop papirspild | https://stoppapirspild.dk/ | 68 | DKK 325 | |
15 | Save The Future | https://savethefuture.dk/ | 61 | DKK 299 | |
16 | Papir Frit Mærket | https://paperfree.dk/ | 56 | DKK 299 | |
17 | CSR Label | https://csr-label.dk/ | 56 | DKK 299 | |
18 | Nej Til Plastik Mærket | https://nejtilplastik-maerket.dk/ | 56 | DKK 299 | |
19 | Vindenergi Mærket | https://vindenergi-maerket.dk/ | 56 | DKK 299 | |
20 | CO2 Mærket | https://co2-label.dk/ | 56 | DKK 299 | |
21 | Genanvendelses Mærket | https://genanvendelighed.dk/ | 56 | DKK 299 | |
22 | Bæredygtighed Mærket | https://baeredygtighed-maerket.dk/ | 56 | DKK 299 | |
23 | Dyrevelfærd Mærket | https://dyrevelfaerd-maerket.dk/ | 56 | DKK 299 | |
24 | Grøn omstilling | https://groenomstilling-maerket.dk/ | 58 | DKK 299 | |
25 | Miljø Mærket | https://miljoe-maerket.dk/ | 59 | DKK 299 |